Dynamische en universele richtlijnen

DSC_71131

Welkom in de yoga wereld

Welkom 2014, een verwelkoming aan de winter en een wenk naar de lente en wellicht de zomer en herfst. Dagen, maanden, seizoenen en jaren, ze doen allemaal mee met het leven. Je kunt het zelfs nog verder terug brengen, naar uren, minuten en seconden.

Wat zeggen deze aanduiding ons eigenlijk, dat ons leven vordert en dat we van die vordering mogen genieten? De zon zien opkomen, ondergaan of hopen dat deze koper kleurige bol vanachter een donkere wolk tevoorschijn komt. De beoefening van yoga geeft richting. Yoga is Sanskriet en betekent verbinding, vereniging, beheersen.

Zwevend

Het leven is persoonlijk, verrassend en ongewis en de dood voor bijna iedereen een groot mysterie. Wat brengt het leven en wat heeft het leven gebracht. Leven is kijken naar de toekomst. Nadenken over de dood doet je beseffen dat je leeft, vertelde ooit iemand. Deze zin maakt alles ruimer, er is meer tijd, een eeuwige tijd. Leven en dood liggen vlak bij elkaar en stelt de vraag; wat brengt het ons? Beide zijn zwevend, speculatief, onzeker en geven daarnaast vragen, veel vragen.

Richting

We willen richting hebben en geven aan anderen maar zeker aan onszelf. Wat we feitelijk willen is een soort navigatie voor het leven. Die richting gever is er. Het zit diep in ons verborgen, we hoeven het alleen maar aan te roepen. De yama zijn een soort natuurwetten die voor iedereen toepasbaar zijn. Ze beschrijven hoe we met onszelf en elkaar, de buitenwereld, om kunnen gaan.  Yama betekent de beheersing over je geest, gedachten, intellect en ego.

Verbonden

Op de grens van geboren worden zijn we puur, misschien wel vlekkeloos, rein en onbedorven. Door al onze waarnemingen in het verdere leven ontstaan er veel hindernissen, we worden ‘gevormd’. Yama installeren in je dagelijks leven heeft tot doel harmonie te brengen in al onze vormen van relaties. Je bent verbonden op vijf wijzen (zintuigelijke waarneming en handeling) met je medemensen en dingen en dieren. Verbonden met de hele schepping. Yama brengt ons terug tot de ware essentie; harmonie en vrede.

Gelofte

Patanjali noemt yama letterlijk; een grote gelofte. Daarmee bedoelt hij dat het van toepassing is op alle wezens, waar ook ter wereld. De yama en niyama zijn de eerste twee onderdelen van het achtvoudige pad van Patanjali. Het zijn de morele beginselen van een yogabeoefenaar. Een morele houding die van groot belang is, om ons denken tot kalmte en in vrede te brengen. Yama en niyama zijn dynamische en universele richtlijnen.

Yama en niyama

De niyama geven richting aan de vraag wat je als yoga studerende beter wel kan doen, in al je handelingen. De niyama worden vertaald met (morele) voorschriften en inachtnemingen. Waar de yama gaan over datgene wat je nalaat, gaat het bij de niyama juist over dat wat je wel dient te doen. Het is de tweede stap op het Achtvoudige yogapad uit Patanjali’s Yoga Sutra’s.

Yama is Sanskriet voor onthouding, verbod. De vijf yama: geweldloosheid (Ahimsa), waarheidslievendheid (Satya), niet stelen (Asteya), zelfcontrole (Brahmacharya), begeerteloosheid (Aparigraha).

Niyama is Sanskriet voor voorschrift, gebod. De vijf niyama: zuiverheid (Sauca), tevredenheid (Santosha), verdragen van pijn en plezier als zijnde gelijk (Tapah), zelfstudie (Svadhyaya) en toewijding aan het Allerhoogste (Ishvara-Pranidhana).

De yama en niyama staan beschreven in diverse vedische geschriften, als de Yoga Sutra’s van Patanjali, Shandilya en de Varahu Ypanishads, Hatha Yoga Prapadika door Gorakshanatha, de Trirumantiram.

Blog tekst: Gea Klein-Hamming

Leave a Reply